Noul cod civil nu ofera o definitie a acestui concept deoarece este dificila formularea unor trasaturi comune pentru toate situatiile juridice ce ar putea lua nastere. Art 14 insa stabileste ca buna-credinta reprezinta concordanta pe care aceasta trebuie sa o manifeste fata de ordinea publica si bunele moravuri.
De asemenea, art 15 NCC prevede ca „niciun drept nu poate fi exercitat in scopul de a vatama ori de a pagubi pe altul, ori intr-un mod excesiv si nerezonabil, contrar bunei-credinte”.
Obligatia de buna-credinta este consacrata in faza de negociere si la momentul de incheiere a unui contract. Ea stabileste implicit sau explicit care sunt consecintele juridice ale prezentei bunei-credinte sau ale absentei ei.
Art. 1170 stabileste ca partile nu pot conveni o limitare ori o eliminare a obligatiei de buna-credinta.
Contractul in care este inserata o astfel de clauza este lovit:
– de nulitate absoluta (atunci cand prin anulare se ocroteste un interes general). Se va considera ca acel contract nu a fost niciodata incheiat si toate actele juridice nascute in baza lui se desfiinteaza, partile fiind obligate sa isi restituie in natura prestatiile, ori echivalentul lor atunci cand restituirea in natura nu este posibila.
-de nulitate relativa (contractul poate fi anulat dar conform art 1259 poate fi refacut, iar in acest caz, daca sunt indeplinite conditiile prevazute de lege, nu va produce efecte decat pentru viitor.)
Un exemplu de clauza care reflecta reaua-credinta:
-clauza leonina=orice clauza prin care un asociat este exclus de la impartirea beneficiilor sau de la participarea la pierderi, este considerata nescrisa. Instituirea unei astfel de clauze ar fi o dovada de rea-credinta din partea beneficiarului ei.
Buna-credinta in negocieri
-art 1183-
Persoana are libertatea de a pune capat negocierilor atunci cand partile nu reusesc sa ajunga la o intelegere.
Exemple de rea-credinta in negocieri:
-o persoana se angajeaza in negocieri doar pentru a impiedica cealalta parte sa negocieze sau sa incheie un contract cu un tert competitor
-o persoana poarta negocieri doar pentru a avea acces la informatiile confidentiale ale celeilalte parti
-cand o persoana insista nejustificat asupra unor aspecte formale in dauna unor probleme de fond
-cand o persoana refuza neintemeiat sa participe la intalniri ori sa aiba contacte directe, cerand doar purtarea negocierilor prin corespondenta
-cand o persoana urmareste cauzarea unui prejudiciu de imagine prin esuarea negocierilor. Impactul in mediul de afaceri este uneori considerabil, mai ales atunci cand negocierile au fost purtate de un operator economic de prestigiu.
Partilor le este permis sa prevada mecanisme de sanctionare automata in cazul adoptarii unor atitudini dolosive sau de rea-credinta.
(exemplu: obligatia irevocabila a platii unor penalitati sau executarea unei garantii constituite in favoarea celeilalte parti participante la negocieri). Prin aceste sanctiuni nu se urmareste in vreun fel obligarea vreunei parti sa ajunga la un rezultat, ca negocierile sa se sfarseasca cu un rezultat pozitiv ori un esec, pur si simplu e un mod prin care o parte se asigura ca cealalta parte va negocia liber, desigur, asa cum doreste, dar corect.
Prima initiativa din tara de a raspunde oamenilor cu probleme juridice prin e-mail GRATUIT ! ! !
Scrieti-ne problema dumneavoastra juridica la avocat@raspunsurijuridice.ro
Va grabiti sa aflati raspunsuri? Apelati-ne la 0766 88 38 75 sau 0766 88 38 23
LEAVE A REPLY