Noul Cod de Procedura Civila prevede la fel ca si pe vechea reglementare faptul ca partile trebuie sa fie citate sau infatisate inafara de cazurile in care legea dispune altfel.

Citarea trebuie sa isi urmareasca scopul de a incunostinta partile despre existenta procesului si despre data si locul desfasurarii sedintei de judecata. Partile care trebuie sa fie legal citate sunt: reclamantul, paratul, tertii sau intervienientul. Partile nu sunt obligate sa se prezinte in fata instantei, exceptie facand cazul in care in cadrul unui divort trebuie sa se infatiseze in persoana in fata instantei de fond inafara de situatia in care unul dintre soti executa o pedeapsa privativa de libertate. Judecata poate avea loc fara citarea partilor doar in cazul in care legea prevede in mod expres acest lucru.
Ca regula, citatiile si celelalte acte de procedura se comunica din oficiu de catre instantele judecatoresti, prin salariatii acestora. Ca exceptie, citarea se va putea face si prin executori judecatoresti la cererea partii interesate si pe cheltuiala sa sau prin servicii de curierat rapid.

Comunicarea citatiei se va face in plic inchis cu mentiunea “PENTRU JUSTITIE A SE INMANA CU PRIORITATE” la care se alatura dovada de inmanare si instiintarea. De asemenea comunicarea se poate face si de catre greferii instantei sau prin telefax, posta electronica sau alte mijloace dar trebuie sa aiba atasat si un formular de primire, instanta fiind obligata sa verifice indeplinirea tuturor procedurilor de comunicare iar atunci cand este cazul sa ceara refacerea procedurilor respective. Instantele au dreptul de a accesa bazele de date ale autoritatilor sau institutiilor publice atunci cand este nevoie.
In general locul citarii este sediul principal in cazul persoanelor juridice si domiciliul in cazul persoanelor fizice, exceptie facand statul prin Ministerul Afacerilor Finantelor Publice, unitatile administrativ-teritoriale sau persoanele de drept public care isi pot alege un sediu procesual la care vor fi comunicate toate actele de procedura. Persoanele care au domiciliul in strainatate vor fi anuntate ca au obligatia de a-si alege un loc in Romania unde vor primi citatiile.
Elementele obligatorii ale unei citatii sunt: denumirea instantei, sediul ei, data emiterii citatiei, numarul dosarului, anul, luna, ziua si ora infatisarii, datele de identificare, calitatea si locul unde se citeaza partea, datele de identificare ale partii potrivnice impreuna cu obiectul cererii, indicarea atunci cand este nevoie a taxei judiciare de timbru si a timbrului judiciar datorate de cel citat, mentiunea ca cel citat este inconstintat de teremele de judecata ulterioare, stampila instantei si semnatura grefierului.

Elementele esentiale ale citatiei in caz ca nu sunt respectate sunt sanctionate cu nulitatea deoarece determina aplicarea prezumtiei relative a existentei unei vatamari procesuale.
Orice persoana fizica sau juridica este in drept sa isi aleaga un domiciliu sau un sediu procesual pentru comunicarea citatiilor avand obligatia sa indice persoana insarcinata cu primirea actelor de procedura.
Termenul in care citatia trebuie sa fie inmanta impreuna cu celelalte acte de procedura este cu cel putin 5 zile inainte de primul termen de judecata, calculandu-se dupa sistemul zilelor libere, sanctiunea fiind nulitate procedurii de citarea sau comunicare.

De la aceasta regula, exista o exceptie care consta in faptul ca judecatorul poate dispune facand mentiune despre aceasta, scurtarea termenului de inmanare a citatiei sau actului de procedura.
In ceea ce priveste neregularitatile in aceste cazurile in care parte a fost nelegal citata se pot identifica doua situatii: partea nelegal citata este prezenta in instanta, personal sau prin reprezentant sau partea nelegal citata nu este prezenta in instanta. In aceste situatii partea are dreptuil sa invoce nulitatea procedurii de citare pana la urmatorul termen de judecata,
O alta regula se identifica in ceea ce priveste inmanarea citatiilor. Ea se va face personal celui citat, la domiciliul/resedinta/locul cunoscut unde isi desfasoara permanent activitatea sau la domiciliul procesual ales.
Comunicarea se face de catre un agent insarcinat in acest sens. In situatia in care destinatarul refuza sa semneze sau din motive temeinice este in imposibilitate de a o face, agentul va intocmi un proces verbal si o va depune in cutia postala. Inmanarea va fi dovedita intrunind elementele esentiale prevazute in art 164, alin. 1, lit. a-f., fiind prevazute sub sanctiunea nulitatii absolute.

Comunicare se considera indeplinita la data semnarii dovezii de inmanare, la data incheierii de catre agentul procedural a procesului-verbal, sau prin exceptie la implinirea termenului de 7 zile sau 3 zile in cazul in care destinatarul nu se prezinta pentru comunicare. In ceea ce priveste comunicarea prin posta sau curierat rapid legea prevede faptul ca se considera indeplinita la data semnarii de catre destinatar a confirmarii de primire ori a consemnarii de catre functionarul postal sau de catre curier a refuzului acestuia de a primi corespondenta prin intocmirea unui proces verbal si a unei instiintari. In cazul in care comunicarea a fost facuta prin mijloace electronice se considera indeplinita la data aratata pe copia imprimata a confirmarii expedierii.
Zilele de comunicare sunt de luni pana vineri in intervalul orar 7.00-22.00 exceptie fiind in cazul in care presedintele instantei dispune sa se faca si in zilele nelucratoare sau in sarbatorile legale.
In cazul in care locul citarii se schimba va trebui depusa o cerere la dosar instantei si partii adverse prin scrisoare recomandata, recipisa de predare fiind atasata. Daca partea nu isi indeplineste obligatia atunci, procedura de citare se va considera legal indeplinita la vechiul loc.
In cazul comunicarii catre alti participanti (experti, martori, traducatori, etc) se vor aplica regulile de drept comun, cu exceptia cazului in care o lege speciala deroga de la dispozitiile generale.