Sute de reclamaţii adresate Autorităţii pentru Protecţia Consumatorului (ANPC) prin care clienţii operatorilor de telefonie mobilă reclamă faptul că, în momentul în care au făcut o cerere de denunţare unilaterală a contractului înainte de termenul-limită al acestuia, reprezentanţii operatorului de telefonie mobilă i-au înştiinţat că trebuie sa plătească o “taxă de reziliere” calculată astfel încât, de cele mai multe ori, aceasta este mult mai mare decât abonamentul în sine contractat.
Potrivit art. 4 alin. 1 din Legea nr. 193/2000, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, “o clauză contractuală care nu a fost negociată direct cu consumatorul va fi considerată abuzivă dacă, prin ea însăşi sau împreună cu alte prevederi din contract, creează, în detrimentul consumatorului şi contrar cerinţelor bunei-credinţe, un dezechilibru semnificativ între drepturile şi obligaţiile părţilor”.
Referitor la clauze “o clauză contractuală va fi considerată ca nefiind negociată direct cu consumatorul dacă aceasta a fost stabilită fără a da posibilitatea consumatorului să influenţeze natura ei, cum ar fi contractele standard preformulate sau condiţiile generale de vânzare practicate de comercianţi pe piaţa produsului sau serviciului respective” (art. 4 alin. 2 din Legea nr. 193/2000).
Astfel, pe de o parte, plecând de la definiţia clauzei abuzive şi de la faptul că în contractul cu operatorul de telefonie mobilă nu întâlnim aproape niciodată o obligaţie corelativă în sarcina operatorului de telefonie mobilă de a plăti consumatorului o anumită despăgubire în cazul invers, al rezilierii contractului la iniţiativa sau din vina operatorului de telefonie mobilă, se creează evident un dezechilibru semnificativ între drepturile şi obligaţiile părţilor dintr-un contract de telefonie mobile.
Pe de altă parte, este de natura evidenţei faptul că o astfel de clauză de natura celei invocate de reprezentanţii operatorului de telefonie mobilă nu a fost negociată cu consumatorul, fiind parte a unui contract preformulat/de adeziune. Pe cale de consecinţă, în contextul arătat, “taxa de reziliere” nu poate fi decât o clauză abuzivă în contractele încheiate de persoanele fizice cu operatorii de telefonie mobilă.
Care sunt prevederile legale care sancţionează astfel de “taxe de reziliere”?
În conformitate cu prevederile punctului r din Anexa la Legea nr. 193/2000 (anexă ce cuprinde lista clauzelor considerate ca fiind abuzive), „sunt considerate clauze abuzive acele prevederi contractuale care (…) permit profesionistului obţinerea unor sume de bani de la consumator, în cazul neexecutării sau finalizării contractului de către acesta din urmă, fără a prevedea existenţa compensaţiilor în sumă echivalentă şi pentru consumator, în cazul neexecutării contractului de către profesionist”.
De asemenea, „sunt considerate clauze abuzive acele prevederi contractuale care (…) restrâng sau anulează dreptul consumatorului de a denunţa sau de a rezilia unilateral contractul, în cazurile în care:
– profesionistul a modificat unilateral clauzele prevăzute la lit. e);
– profesionistul nu şi-a îndeplinit obligaţiile contractuale;
– profesionistul a impus consumatorului, prin contract, clauze referitoare la plata unei sume fixe în cazul denunţării unilaterale” (punctul j din Anexa la Legea nr. 193/2000).
Potrivit art. 84 din Legea nr. 296/2004 republicată, cu modificările şi completările ulterioare ( Codul consumului), “dreptul consumatorului la denunţarea sau rezilierea contractului nu poate fi anulat sau restrâns de nicio clauză contractuală sau înţelegere între părţi, în cazurile prevăzute de lege, aceasta fiind considerată nulă de drept. Drepturile părţilor referitoare la o justă despăgubire nu vor fi afectate în cazul denunţării unilaterale”.
Ce ar trebui să facă un consumator, persoană fizică, pentru a denunţa unilateral un contract de telefonie mobilă fără a plăti “taxa de reziliere”?
Pentru a denunţa unilateral un contract de telefonie mobilă fără a plăti “taxa de reziliere”, un consumator, persoană fizică, trebuie să formuleze o notificare de denunţare unilaterală a contractului de telefonie mobilă, respectând un termen de preaviz (de regulă de 30 de zile), iar apoi să trimită notificarea respectivă operatorului de telefonie mobilă fie prin intermediul unui executor judecătoresc, fie printr-o scrisoare recomandată cu confirmare de primire şi conţinut declarat.
LEAVE A REPLY