Fenomenul corupţiei a luat amploare în România, legiuitorul a reglementat în Codul penal infracţiunea de luare de mită în vederea asigurării unei protecţii eficiente împotriva actelor de corupere la care ar putea fi expusi atât un funcţionar, cât şi oricare altă persoană. Corupţia reprezintă abuzul puterii publice pentru obţinerea de beneficii private.
În ceea e priveste luarea de mită, aceasta infracţiune reprezintă fapta funcţionarului care, direct sau indirect, pretinde ori primeşte bani sau alte foloase care nu i se cuvin, ori acceptă promisiunea unor astfel de foloase sau nu o respinge, în scopul de a îndeplini, a nu îndeplini ori a întarzia îndeplinirea unui act privitor la îndatoririle sale de serviciu, sau în scopul de a face un act contrar acestor îndatoriri.
De obicei atunci când o persoană pretinde mită în schimbul îndeplinirii, neîndeplinirii sau întârzierii unui act, denunţătorul merge la Direcţia Naţională Anticorupţie şi povesteşte procurorilor situaţia: cine i-a cerut mită? Pentru ce motiv i-a fost cerută. Procurorii ii organizează celui care cere mită un flagrant care presupune scrierea cu o substanţă floreşcentă “MITĂ” pe bancnote, de exemplu, iar acea substanta este găsită pe mâinile mituitului la deşcinderile poliţiei.
Cum se realizează efectiv luarea de mită? Funcţionarul sau persoana pretinde bani sau foloase- formulează o pretenţie indiferent dacă este satisfacută sau nu; primeşte banii direct sau prin intermediar; accepta bani sau alte foloase în mod expres sau tacit; nu respinge promisiunea de bani sau alte foloase care nu i se cuvin.
Pentru a se considera a fi îndeplinită existenţa infracţiunii de luare de mită, legiuitorul a prevăzut nişte condiţii şi anume; pretinderea, primirea, acceptarea, nerespingerea promisiunii trebuie să aibă ca obiect bani sau alte foloase (folos patrimonial sau un avantaj nepatrimonial), banii sau alte foloase să nu fie datoraţi în mod legal funcţionarului sau unităţii unde acesta îşi îndeplineşte îndatoririle de serviciu, acţiunea de pretindere, acceptare ori primire sau inacţiunea de nerespingere a promisiunii să aiba loc înainte sau să fie concomitentă neîndeplinirii ori întârzierii efectuării unui act, ce intră în sfera atribuţiilor de serviciu ale funcţionarului mituit (există luare de mită şi în situaţia în care acceptarea are loc înainte de efectuarea actului, iar primirea efectivă dupa efectuarea unui asemenea act), actul să facă parte din sfera atribuţiilor de serviciu ale funcţionarului.
Prima initiativa din tara de a raspunde oamenilor cu probleme juridice prin e-mail GRATUIT ! ! !
Scrieti-ne problema dumneavoastra juridica la avocat@raspunsurijuridice.ro
Va grabiti sa aflati raspunsuri? Apelati-ne la 0766 88 38 75 sau 0766 88 38 23
LEAVE A REPLY