Coordonator: Av. Bogdan Dobrescu

Autonomia ordinii juridice a Uniunii Europene rezulta din analiza a doua principii:

-daca o regula interna a Uniunii Europene este incalcata, statele membre reactioneaza in confirmitate cu regulile proprii UE si nu parasesc organizatia si nici nu adopta masuri de retorsiune.

-daca UE ar fi dizolvata, statele membre si-ar continua existenta conform regulilor din ordinea juridica internationala, fara nicio dificultate. Aceasta doveste ca ordinea juridical UE si cea internationala clasica sunt distincte. Dat fiind ca UE constituie o ordine juridica distincta de cea internationala clasica, ea respinge unele principii proprii celei din urma, dar care contravin ratiunii de a fi a Uniunii si fenomenului de integrare. Astfe, principiul suveranitatii statelor cunoaste multiple limitari in cadrul UE.

In plus, principiul prioritatii dreptului UE protejeaza ordinea juridica a UE de eventualele atacuri din exterior, asigurandu-i o superematie de facto. Validitatea dispozitiilor din tratatele originale nu poate face obiectul intrebarilor prealabile din partea instantelor nationale. Curtea de Justitie a UE nu poate judeca validitatea actelor juridice prin care a fost create si care ii justifica legitimitatea si competelentele.

Astazi, UE dispune de o ordine juridica distincta de cea a statelor membre. Intrebarea care apare vizeaza relatiile dintre aceste doua ordini juridice si priveste, pe de o parte, validitatea fiecareia dintre ele, iar pe de alta parte, suprematia uneia asupra celeilalte.

Cu privire la prima intrebare, Hans Kelsen a oferit un raspuns prin precizarea existentei unei norme fundamentale ce constituie ultima sursa de validitate pentru toate celelalte norme in cadrul unei ordici juridice, dar si prin precizarea faptului ca situatia nu este diferita in cazul in care normele unei ordini juridice se fundamenteaza pe o norma fundamentala, ci pe o alta ordine juridica. El a aratat ca exista patru posibilalti de relatii de validitate intre doua ordini juridice distincte:

-cele doua ordini juridice sunt complet distincte

-ordinea juridica A isi deriva validitatea din ordinea juridical B

-ordinea juridical B isi deriva validitatea din ordinea juridica A

-ambele ordini juridice sunt de egala valoare, sunt relative independente, dar sunt coordinate de o ordine juridica superioara

Din punct de vedere al dreptului romanesc, revizuirea Constitutiei din anul 2003 a introdus in textul constitutional un articol special referitor la integrarea Romaniei in Uniunea Europeana. Articolul 148 din Constitutie prevede urmatoarele: “ aderarea Romaniei la tratatele constitutive ale Uniunii Europene, in scopul transferarii unor atributii catre institutiile comunitare, precum si al exercitarii in comun cu celelalte state membre a competentelor prevazute in aceste tratate, se face prin lege adoptata in sedinta comuna a Camerei Deputatilor si Senatului, cu o majoritate de doua tremi din numarul deputatilor si senatorilor. (2) Ca urmare a aderarii, prevederile tratalor constitutive ale Uniunii Europene precum si celelalte reglementari comunitare cu caracter obligatoriu, au prioritate fata de dispozitiile contrare din legile interne cu respectarea prevederilor actului de aderare. Prevederile alineatelor (1) si (2) se aplica in mod corescpunzator, si pentru aderarea la actele de revizuire a tratatelor constitutive ale Uniunii Europene. (4) Parlamentul, Presedintele Romaniei, Guvernul si autoritatea judecatoreasca garanteaza aducerea la indeplinire a obligatiilor rezultate din actul aderarii si din prevederilie alineatului (2). (5) Guvernul transmite celor doua camere ale Parlamentului proiectele actelor cu caracter obligatoriu inainte ca acestea sa fie supuse aprobarii institutiilor Uniunilor Europene.

Prima initiativa din tara de a raspunde oamenilor cu probleme juridice prin e-mail GRATUIT ! ! !

Scrieti-ne problema dumneavoastra juridica la avocat@raspunsurijuridice.ro

Va grabiti sa aflati raspunsuri? Apelati-ne la 0766 88 38 75 sau 0766 88 38 23

https://plus.google.com/u/0/110226105227936026014/posts