Coordonator: Av. Bogdan Dobrescu

In cazul in care autoritatea publica nesocoteste prevederile legii, poate fi antrenata raspunderea sa juridica. Raspunderea autoritatii publice poate fi nu numai juridica ci si politica si morala.

Orice fapta prejudiciabila a puterii publice poate atrage raspunderea acesteia. In acest sens, chiar legea, daca este neconstitutionala si a cauzat daune persoanelor, poate fi asimilata unei fapte prejudiciabile. Desigur, cele mai multe fapte prejudiciabile de drept public pot fi actele sau masurile administrative.

Cand fapta prejudiciabila a fost cauzata din culpa unui agent (functionar) public, se pot formula mai multe ipoteze:

-daca este angajata numai raspunderea persoanei publice sau numai raspunderea persoanala a agentului sau, ori daca victima are alegerea in stabilirea uneia sau a celailalte.

-daca raspunderea incuba persoanei publice si daca dupa ce despagubeste victima, poate sa mai pretinda ceva de la agentul sau

-daca, fiind stabilita raspunderea agentului, acesta poate sa se indrepte ulterior contra persoanei publice. In genere, raspunsurile la aceste probleme se intemeiaza pe prevederile art. 1373 C.civ., care reglementeaza raspunderea comitentilor pentru presupusi.

In vederea stabilirii raspunderii agentului public in raport cu cea a administratiei, are relevanta dinstinctia intre greseala de serviciu si greseala personala. Numai greseala persoanala a agentului administrative atrage raspunderea sa directa in fata instantelor de drept comun.

Pot fi enuntate mai multe tipuri de greseli personale:

-greseli comise in exercitarea functiei (anumite excese de comportament)

-greseli comise in afara exercitiului functiei, dar nu in afara oricarei legaturi cu aceasta

Egalitatea juridica a persoanelor in fata serviciilor publice le obliga pe acestea sa nu faca discriminari fata de utilizatori. Dar principiile egalitatii in fata legii si echilibrului obligatiilor sociale fundamenteaza o forma speciala de raspundere fara culpa a puterii publice. Ea poate functiona atunci cand persoanele publice, in numele interesului general, creeaza unele sarcini particulare pentru anumiti membri ai societatii, in raport cu ceilalti. Raspunderea pentru crearea unui dezechilibru in fata sarcinilor publice este o raspundere fara culpa ale care trasaturi esentiale sunt: lipsa caracterului accidental al pagubei precum si caracterul sau special si anormal. Raspunderea pentru crearea dezechilibrului in raport cu sarcinile publice poate fi retinuta in doua ipoteze distincte.:

-pentru prejudiciul cauzat prin actele puterii publice

-pentru prejudiciul permanent datorat lucrarilor publice

In ceea ce priveste raspunderea pentru actele administrative ilegale, dreptul victimei la despagubire poate fi realizat prin introducerea actiunii la instanta de contencios administrativ sau la instanta de drept comun, dupa caz; Raspunderea fara culpa pentru daune permanente datorate lucrarilor publice este asemanatoare raspunderii pentru inconveniente de vecinatate din dreptul civil. Astfel, in ambele cazuri exista un drept de reparatie numai daca prejudiciul are un caracter de anormalitate. In acest sens, raspunderea serviciilor publice poate fi angajata atunci cand acestea au efectuat anumite lucrari care creeaza un anumit pericol sau chiar numai un discomfort altei persoane.

Cauza este finalitatea urmarita de fiecare dintre parti. Cauza trebuie sa fie reala(nesimulata) si licita (permisa de lege).

Prima initiativa din tara de a raspunde oamenilor cu probleme juridice prin e-mail GRATUIT ! ! !

Scrieti-ne problema dumneavoastra juridica la avocat@raspunsurijuridice.ro

Va grabiti sa aflati raspunsuri? Apelati-ne la 0766 88 38 75 sau 0766 88 38 23

https://plus.google.com/u/0/110226105227936026014/posts